11 Dis 2009

Lari ke Australia

1. Pada November 1941, dalam perbincangan antara Kerajaan Sarawak dan Ajen British satu persetujuan untuk membuat satu perjanjian tambahan kepada perjanjian yang ada. Seorang Wakil British akan ditempatkan di Sarawak dan dia berhak dimaklumkan dan nasihatnya diambilkira dalam apa-apa keputusan yang diambil oleh kerajaan Sarawak dalam semua hal.Wakil tersebut mesti menghadiri tetapi tidak unya kuasa untuk mengundi dalam semua mesyuarat Council Negri. Namun, belum sempat apa-apa pelantikan dibuat, Sarawak telah diduduki oleh Jepun.

2. Jepun telah merampas kuasa dan menawan keseluruhan Sarawak pada 25 Disember 1941. Kerajaan Makhota Inggeris yang diharapkan dan seperti termaktub di dalam perjanjian dengan Rajah-Rajah terdahulu telah mungkir janji kerana tidak menghulurkan banntuan pertahanan kepada Sarawak ketika Jepun mendarat di Miri.

3. Pada ketika itu, Rajah Ketiga berada di Australia dengan hasrat menguruskan hal-hal pentadbiran Sarawak dari sana. Semasa pemergiannya, beliau telah menubuhkan kerajaan sementara tetapi kemudian memansuhkannya dan menyerahkan kewangan negara kepada sebuah Lembaga di England. Pentadbir tabung kewangan negara pada masa itu ialah Tuan Muda Bertram.

3. Sarawak telah diperintah oleh Tentera Jepun bermula Disember 1941 hingga September 1945.

Nota:
[Hearsay] Mengikut cerita Atuk saya dan orang tua-tua di kampung yang pernah merasai Zaman Brooke dan Jepun, mereka berkata Rajah telah lari ke Australia setelah mendengar ura-ura Jepun telah mara ke Lautan Pasifik. Ramai orang-orang Inggeris telah melarikan diri ke Australia kerana takut disiksa.

'Rajah telah berpaling tadah kepada rakyatnya, 
ini menyebabkan rakyat Sarawak kecil hati. 
Dia berjanji akan ke Sarawak untuk melawat, 
tapi semua tahu dia takut dipancung Jepun.'
Hj Jemat Hasan @ Atan, Kpg Datuk Sibu.




setiakasih a.k.a Suhana_s'

Tiada ulasan:

Mengenangmu: Rosli Dhoby

Rosli Dhoby merupakan salah seorang pejuang kemerdekaan Sarawak walaupun tidak sepopular para pejuang Sarawak yang lain seperti Rentap dan Sharif Masahor. Usianya ketika itu baru mencapai 17 tahun dan beliau seorang guru. Namun semangat juang bagi menentang British yang ingin kembali menguasai Sarawak selepas Perang Dunia Kedua cukup mengagumkan.

SILA BACA MULA DARI LAMAN TOK:
Sinopsis - Pahlawan Yang tidak didendangkan : http://galeripejuangsarawak.blogspot.com/2009/12/perihal-rosli-dhoby-1.html
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial No Derivatives