11 Dis 2009

Wasiat Politik Rajah Kedua -16 Disember 1913

1. Charles Johnson Brooke di dalam Wasiat Politiknya 16 Disember 1913 berkata;

' in conformation of the Will of my predecessor I give and devise bequeath my Sovereignty of Sarawak and the rights and the privileges thereto belonging... unto  my eldest son Vyner and heirs male of his body with remainder to my second son Bertram and the heirs male of his body  with remainder to the son of my late younger brother Stuart and heirs male of his body with remainder to H.M the King of England...'


2. Tuan Muda Bertram Brooke hanya boleh 'to hold a position of authority second only to that of' Vyner dan beliau hendaklah dimaklumkan terlebih dahulu jika Rajah mahu melakukan apa-apa perubahan kepada Sarawak dan kerajaannya.

3.Vyner Booke, Rajah Ketiga naik tahta pada 1917 dan bersumpah bagi pihak beliau sendiri dan pemegang takhta selepasnya unttk mematuhi wasiat dan syarat yang dinyatakan oleh Rajah terdahulu dalam menggubal Pelembagaan Negara Sarawak.

4. Vyner Booke hanya mempunyai ada tiga orang anak perempuan maka Tuan Muda Bertram adalah bakal Rajah Ke-Empat. Tuan Muda mempunyai seorang anak lelaki Anthony Brooke digelar Rajah Muda dan dia juga mempunyai anak lelaki.

5. Pada 31 Mac 1941, Rajah telah melanggar syarat yang termaktub di dalam Wasiat ayahandanya iaitu membuat perjanjian politik yang melibatkan wang yang besar tanpa merujuk dahulu dengan dengan Tuan Muda.

6.Anthony Brooke pada masa itu bertugas sebagai pegawai muda di Jabatan Perkhidmatan Awam telah membuat bantahan terhadap cadangan penggubalan pelembagaan baru itu. Rajah Muda telah ke Singapura untuk mendapatkan bantuan Sir Shenton Thomas, Gabenor Selat dan juga Ajen Inggeris untuk Sarawak. Pemergiaanya itu semasa dalam perkhidmatan adalah tanpa keizinan dan membuatkannya dipecat dari kerajaan.

7. Bermulalah perselisihan di dalam keluarga Brooke di mana kuasa mentadbir, jika menurut pelembagaan baru Sarawak diserahkan kepada Majlis Negeri atau 'Council Negri'.



setiakasih a.k.a Suhana_s

Tiada ulasan:

Mengenangmu: Rosli Dhoby

Rosli Dhoby merupakan salah seorang pejuang kemerdekaan Sarawak walaupun tidak sepopular para pejuang Sarawak yang lain seperti Rentap dan Sharif Masahor. Usianya ketika itu baru mencapai 17 tahun dan beliau seorang guru. Namun semangat juang bagi menentang British yang ingin kembali menguasai Sarawak selepas Perang Dunia Kedua cukup mengagumkan.

SILA BACA MULA DARI LAMAN TOK:
Sinopsis - Pahlawan Yang tidak didendangkan : http://galeripejuangsarawak.blogspot.com/2009/12/perihal-rosli-dhoby-1.html
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial No Derivatives